Clara klarar allt

Krubb på bordet!

Kolapaj

Kategori: Recept

Det trodde jag väl aldrig, att jag skulle börja matblogga. Men efter att ha plågat mina kära vänner med matbilder på instagram några månader för länge insåg jag att det var dags att börja. Så varsågod, lilla mamma. Hejhopp, nu kör vi!

Jag startar med ett recept på en utav mina favoritdesserter; Kolapaj. Den enklaste tänkbara pajen, med bara tre ingredienser. Den kräver dock lite tid. Receptet finns på många olika sidor, men detta är så som jag brukar göra.

Kolapaj
Ca 8 stora bitar
 

1 burk kondenserad sötad mjölk
Ca 200 g digestive
150 g smör
 
Ta bort pappret runt den sötade kondenserade mjölken, lägg burken oöppnad i en hög kastrull och täck helt med vatten. Koka i 2,5-3,5 timmar beroende på hur fast du vill att kolasåsen ska vara i konsistensen.
 
Under tiden: Smält smöret. Lägg digestivekexen och smöret i en matberedare och mixa till en gegga.
Lägg plastfolie i en pajform och platta ut geggan i botten. Ställ sedan in i kylskåpet i minst en timme.
 
När burken kokat önskad tid spolar du den i kallt vatten och låter den svalna utanpå. Sedan öppnar du och provsmakar den fantastiskt goda kolasås som mirakulöst bildats i burken innan du tar ut pajformen ur kylen. Kleta på kolasåsen på digestivebotten och ställ in i kylen igen. 
 
Vänta några timmar, eller helst till nästa dag. KLART!
 
Servera med din favoritfrukt/bär och, om du vill, grädde. Mums :)
 
 
 
 
Väldigt uppskattat av mina kollegor som fick avnjuta detta min sista dag på jobbet.

Kommentarer

  • syster säger:

    tips, mami har hittat färdigkokt kondenserad mjölk på burk i affären. sparar 3 timmar ba sådär!

    Svar: JEEJ! ska kolla in :)
    Clara

    2013-08-09 | 10:13:13

Kommentera inlägget här: