Clara klarar allt

Krubb på bordet!

Squashsoppa med pepparrot

Kategori: Recept

Jag älskar soppor! Det är ofta lätt, billigt, enkelt att göra många potioner av och extra fantastiskt med nybakt bröd till. Denna soppa lagade jag för första gången, och jag kan lova att det blir fler gånger! Supergod. 
 
Squashsoppa med pepparrot

Ca 4-6 portioner
 

En stor squash (zuccini kallas det också)
1 gul lök
Smör/Margarin
6 dl mjölk
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl hackad gräslök
Salt
Peppar
1,5 dl havregrädde (jag använder alltid det i mat, men föredrar ni matlagningsgrädde så kör på det!)
2-3 msk riven pepparrot (jag använde sån som finns på tub, som heter just "riven pepparrot")
 
1. Fräs löken i en gryta. Tillsätt hackad squash, mjölk och buljongtärningar. Koka ca 10 min.
 
2. Smaksätt soppan med gräslök, salt och peppar. Mixa sedan till önskad konsistens. Häll grädden i en bunke och vispa lite (havregrädden blir skummig) och blanda i pepparroten. Rör ner detta i soppan. Klart!
 
3. Servera med (gärna hembakat) favoritbröd! Jag valde vitlöksbröd. Fint också att garnera med någon färsk krydda, i detta fall persilja.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: